Игри за запознаване и опознаване на децата

В първи клас, в началото на учебната година, децата не се познават, не си знаят имената и това внася допълнителен дискомфорт в и без това трудната им нова социална роля. Затова, през първата седмица, се старая  да организирам игри за „разчупване на леда“ или – за опознаване и за запомняне на имената. Могат да се правят в стаята или на двора.

Ето няколко, които използвах тази година:

Ден 1 – използвам една или две игри от 1 до 5 и след това Игра 6. Наредени сме  в кръг и аз съм първа.

Игра 1 – всяко дете казва името си и се представя с някакъв жест. После казва животно с буквата, с която започва името му.

Игра 2 – „Ритмично ръкопляскане“ – между всеки две пляскания се казва нещо – Аз (пляс, пляс) – се (пляс, пляс) казвам – (пляс, пляс) – Мария (пляс, пляс) и така всички деца. Пляскащото дете държи топка между коленете си и като приключи я подава на дете, което избере.

Игра 3 – децата са в кръг и си подават топка с думите „Аз се казвам …. и обичам ….“

Игра 4 – „Изпей името си“ – едно дете изпява името си, а после всички го изпяват заедно.

Игра 6 – „Автопортрет“ – всяко дете си го рисува на фона на класическа музика. Аз ги събирам. Показвам ги един по един и децата познават на кого е. Обсъждат се характерни черти.

Ден 2

Игра 1 – „Зип – зап“ – един водач застава в центъра на кръга. Когато посочи някое дете и каже Зип – посоченият трябва да каже името на детето отдясно, а когато каже Зап – името на детето отляво. След няколко такива разигравания се дава команда Зип – Зап и участниците сменят местата си.

Игра 2 – „Кой какъв иска да стане като порасне“ – може да нарисуват, а другите да отгатват или да описват какво правят, а другите да отгатват. Беседа върху професиите, които представят.

Ден 3

Игра 1 – „Кой обича…?“ – всяко дете получава цветно знаменце ( от клечка за зъби и листче). Задавам въпроси, а децата отговарят с вдигане на знамето. После се задават и уточняващи въпроси, а детето разказва.
– Кой има брат или сестра? (Какво имаш?)
– Кой обича десерти? (Какви?)
– Кой има домашен любимец? (Какъв?)
– Кой може да кара колело/ролери/кънки? (Кой те научи?)
– Кой обича да чете? (Какво? Какво последно прочете?)
– Колко от вас спортуват? (Какво?)
– Кой помага вкъщи? (С какво?)
– Кой обича да ходи на море? (Какво прави? Къде ходи? С кого?)
– Кой обича да ходи зимата на планина? (Какво прави? Къде ходи? С кого?)
– Колко от вас обичат да ходят на кино? (Кой филм гледахте последно?)

Игра 2 – „Направи ми пица“ – правят се два кръг (кръг в кръга). Външният кръг са готвачите, вътрешният пиците (после се разменят). Подавам командите и движенията на готвачите върху гърбовете на пиците – месим тестото ( мачкане), разточваме (нагоре – надолу по гърба), намазваме с доматен сос (поглаждане в кръг), нареждаме саламчета (потупване), добавяме краставички, гъби (пощипване), поръсваме кашкавал и мятаме във фурната.

Може да се играе и само в един кръг, като всяко дете слага ръцете си върху раменето на детето преди него.

Ден 4

Игра 1 –  „Нарисувай ми твоете семейство“ (на фона на класическа музика). Беседа върху екипа, класа и семейството.

Ден 5

Игра 1 – „Всички които…“ – децата са седнали на столчета в кръг. Има един водещ, който е в средата на кръга и задава условията (в началото съм аз). Този, който не отговаря на условието НЕ се мести. Така се получават по няколко деца на един стол.
„Който сутринта е станал рано да се премести един стол вдясно.“
„Който има обици да се премести един стол вдясно.“
„Който обича да чете да се премести два стола вдясно“
„Който има по – голям/а брат или сестра да се премести един стол вдясно.“
„Който обича математиката да се премести един стол вляво.“
„Който обича спанак да се премести три стола вдясно.“
„Който обича сладолед да се премести един стол вляво.“
„Който може да кара колело да се премести един стол вдясно.“
„Който харесва да ходи на кино да се премести един стол вдясно.“
„Който има домашен любимец да се премести един стол вляво.“
„Който е гладен да се премести един стол вляво.“

 

 

 

Advertisements